Rabu, 18 Agustus 2010

5 Tips dalam berpasangan

Buat sobat yg sedang mengalami jatuh cinta atau mungkin sekedar tambahan pengetahuan nie ada sedikit tips buat bersama...semoga berguna dalam kebahagiaan kita semua kususnya dalam cinta...

1. Saling Mempercayai
Setiap pasangan kekasih pastilah mempunyai sikap ini. kamu pasti mempercayai kekasihmu dari setiap aspek. Semisal dr segi percakapan, pemikiran maupun perbuatan yg dilakukan oleh kekasihmu.
Memang sukar untuk memberikan kepercayaan sekiranya kamu pernah dikecewakan. Tetapi apa salahnya sekiranya kamu memberikan si Dia kepercayaan anda. tidak salah bukan?

2. Saling Memahami
Fahami diri kekasihmu. Sekiranya kamu mengajak si Dia keluar, makan bersama atau pergi menonton layar tancap (klo ada... ^_^) dan sebagainya, dan si Dia menjawab “gak aaahh”, “gak mau”, biarkanlah si Dia. Maksud q biarkan saja,jangan dipaksa-paksa dan fahami kenapa si Dia menjawab demikian. Adakah si Dia sedang sibuk dengan urusan lain? Atau si Dia ada masalah lain? Cuba fahami dirinya.

3. Beda Keinginan
Setiap lautan, akan ada pasang surut airnya. Begitulah juga dalam berpasangan. Tidak dinamakan berpasangan sekiranya tiada sedikit salah faham atau pertelingkahan. Di sini, kamu haruslah menurunkan sedikit ego mu. Jangan mengharapkan si Dia bertolak ansur dulu, tapi, andalah yang perlu mulakan. Jangan biarkan pertelingkahan itu berlanjutan kerana ia ibarat seperti kanser. Semakin dibiarkan, semakin parah jadinya.

4. Kejujuran
kamu, ketika berpasangan hendaklah jujur. Jujur bukan hanya ketika dengan pasangan mu, tetapi juga pada semua masyarakat. sama dg ibu bapak anda, adik-beradik, rakan-rakan dan sebagainya.
Jujur dalam berpasangan adalah anda tidak berkata dusta, tidak bohong, tidak menipu dan tidak mengkhianati pasangan mu itu. Mungkin ada dikalangan kamu berkata, ‘Kenapa aku harus jujur pula pada dia? terserah aku lah.” kamu mesti ingat, pada mula kamu berpasangan, kamu sayang pada si Dia, kamu minat pada si Dia, kamu suka pada si Dia. Sekiranya kamu tidak jujur, apakah segala sayang, suka dan minat itu semuanya adalah dusta belaka?

5. Kesetiaan
Apabila anda berpasangan, kesetiaan merupakan faktor yang perlu kamu jaga. Janganlah kamu mencari pengganti bagi si Dia ketika kamu berpasangan. Ini karena, si Dia telah memberikan kepercayaan pada kamu dan sekiranya kamu menduakan si Dia, kamu telah memusnahkan harapan dan impian seseorang yang pernah kamu beri ucapan cinta.
Coba kamu letakkan diri kamu dalam situasi “ditinggalkan”. Adakah kamu akan merasa sedih? Kecewa? Hampa? Sudah semestinya kamu akan katakan Ya. Oleh itu, fikirkan perasaan si Dia dan setialah dengan pasangan kamu.

Tidak ada komentar: